08-05-2008

Publicada una novel·la policíaca de Ramon Usall

Els amants de la novel·la negra poden estar d'enhorabona. Ha sortit publicada l'obra guanyadora del Premi de novel·la curta Manuel Cerqueda i Escaler, Nit Literària Andorrana 2007 " Tots els camins porten a Romania", del jove escriptor lleidatà Ramon Usall. El llibre forma part de la col·lecció Lo Marraco de Pagès editors.

El detectiu Rafel Rovira sobreviu, des del seu despatx al carrer Cavallers de Lleida, investigant marits infidels i petits estafadors mentre somia en emular les gestes dels grans detectius. L’arribada de la Ioana Lupescu, una dona de fer feines romanesa sense papers, li revelarà la troballa del cadàver d’un jubilat també originari del país dels Carpats. És el cos de Florian Grigore, un immigrant atípic, d’aparença senyorial i de devocions marxistes-leninistes. La descoberta del cadàver brindarà al detectiu Rovira l’oportunitat d’investigar, per fi, un veritable cas d’assassinat. Per resoldre’l, comptarà amb la complicitat del sergent Palau, un mosso d’esquadra a qui l’uneix una relació de profunda amistat. Els camins de la investigació duran el detectiu fins a Bucarest, on s’endinsarà en l’univers de la Romania de Nicolae Ceaucescu, el tirà que governà el país amb mà de ferro fins que fou afusellat una freda nit de Nadal de 1989, en plena revolta pels barris i ciutats del país.

Ramon Usall és un jove professor d'història de l' IES Josep Vallverdú de les Borges Blanques. Ja a l'any 2004 va ser guardonat amb el Premi "Rovelló" d'assaig sobre literatura infantil i juvenil, pel seu treball "El món en blau i grana. El Barça d'Eric Castel" i l'any 2005 va rebre el premi d'assig Abu Bark dins dels Premis Literaris de Tortosa, per la seva obra " La tempestuosa mar blava. Una aproximació als conflictes de la Mediterrània".

Ramon Usall fa compatible la seva professió com a educador amb la d' editor. És responsable del conegut segell ponentí Edicions El Jonc amb la que la nostra Fundació hi manté una estreta col·laboració.