18-07-2013

D'ara a demà dins un nou cicle de lectures dramatitzades

L’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya, Fundación AISGE i la Fundació Romea engeguen un nou Cicle de Lectures Dramatitzades que es duran a terme al llarg del 2013 i que són el resultat de les sinèrgies d’aquestes entitats per unir esforços i recursos per a dinamitzar el sector.Hi ha programades un seguit de quatre lectures, classificades en les següents categories: un clàssic català, un contemporani català, un clàssic internacional i un contemporani internacional, amb l’objectiu de potenciar la contractació de les propostes presentades i donar feina als associats.                                                                                                                          SELECCIÓ DE LES PROPOSTES   .       Una comissió artística formada per dos membres dels òrgans de direcció de cada entitat (AADPC, AISGE i Fundació Romea) va seleccionar les propostes de les lectures en funció dels projectes recepcionats a través d’una convocatòria oberta a tots els seus associats. Enguany els projectes seleccionats han estat: “Les mans brutes”, de Jean-Paul Satre dirigida per Àlex Mañas (clàssic internacional); “D'ara a demà”, de Manuel de Perdolo dirigida per Teresa Canas (clàssic català); “Aquesta cara”, de Polly Stenham dirigida per Martí Torras (contemporani internacional) i “Assaig d'absoltes a Torlanda”, de Josep Minguell dirigida pel propi autor (contemporani català).                                                                                                                                                                                                                  OBJECTIUS DE LES LECTURES DRAMATITZADES .  Les lectures tenen com a objectius donar feina al sector, servir d’aparador per incrementant les possibilitats de contractació del associats i que a més en sorgeixi un material comercialitzable que l’actor i el director emprar per ampliar el seu currículum independentment d’altres usos que es puguin plantejar.                                                                                                                                                                                                           D’ara a demà, de Manuel de Pedrolo Data: 22 de juliol del 2013 a les 20.00h Espai: Teatre Akadèmia Directora: Teresa Canas Repartiment: Queralt Albinyana, Àngels Bassas, Manel Veiga, Pep Ferrer, Marc Barbena, Albert Alemany, Pere Molina, Pep Miràs                                                                                                                                                                                                        “D’ara a demà” és un text teatral escrit al 1977 per Manuel de Pedrolo, autor prolífic que tocà tots els gèneres literaris. La seva producció teatral - relativament petita comparada amb la resta de la seva obra- s’engloba en el teatre de l’absurd. En les últimes obres de Pedrolo les referències a la realitat directa es van fer més explícites. En aquest text fa una nova crítica contra la moral burgesa, concretada en el tema de l’avortament.                                                                                                                                                                                                              “D’ara a demà “ ens presenta a la Lida, una noia de 18 anys que sense desitjar-ho es queda embarassada. La Lida és una heroïna valenta, segura de si mateixa i amb les idees molt clares que, no obstant, topa amb les lleis i els convencionalismes socials que li impedeixen decidir sobre la seva persona. En el món de l’obra, l’avortament està penat i les idees i decisions de la Lida topen amb les de la seva conservadora família. Finalment la Lida acaba cedint i es casa per seguir una vida aparentment convencional, tot i que manté aventures paral·leles. Passen els anys i la història es repeteix: d’adolescent en Lao deixa embarassada a la seva xicota i se’n va al front. La jove, Trina, vol avortar però la Lida la convenç perquè no ho faci. Però la història agafa un altre rumb al assabentar-se les dues dones de la mort d’en Lao a la guerra.La directora pensa, igual que Manuel de Pedrolo, que els processos de producció literaria i artística són inseparables de l’espai social. Per tant es busca un públic amb inquietuds, que li agradi pensar i endinsar-se en la problemàtica que l’obra presenta. Perquè encara que l’autor situï l’obra en un temps on la pràctica de l’avortament estava penat, el tema del poder de la dona a decidir sobre la seva persona encara avui en dia té molta  vigència.        Teresa Canas (1946) és actriu i directora llicenciada en direcció i dramatúrgia per l’Institut del Teatre. Des de 1960 ha treballat com a actriu en diferents grups i actualment dirigeix la productora i escola teatral In-Fusió, a Sant Cugat del Vallès. Com a directora ha portat a escena clàssics catalans com Folch i Torres (“Els pastorets”), Pitarra (“El castell dels tres dragons”), Segarra (“L’hostal de la Glòria” i “El poema de Nadal”) o Joan Olivé (“Noé al port d’Hamburg”). També ha dirigit obres de reconeguts dramaturgs internacionals com Brecht (“El casament dels petit burgesos”), Harold Pinter (“L’amant” i “La traïció”), Wilde (“Un marit ideal”), Dario Fo (“Misteri Bufo”)o Pirandello (“És així si us ho sembla”).                                                                                                                                                                                                         Fotografia: Representació D'ara  a demà, el passat 6 d'abril a càrrec d'In-fusió Teatre al Casal de Mira-sol de Sant Cugat del Vallès.